szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Alternatív - Hajtás másképp

Scheftsik Tamás, 2014. ápr. 08.


Hogy szükség van-e az alternatív hajtásokra az autók esetében, az nem is kérdés. Az ok pedig nem csak a környezetvédelem (bá egyáltalán nem elhanyagolható szempont), hanem az a tény is, hogy a jelenleg használt üzemanyagok forrásai végesek, el fognak tűnni. De a közlekedés nem állhat meg, így természetesen megjelentek a különböző lehetőségek is.

Alternatív - Hajtás másképp

A biodízel

Rendszerint ezt az alternatív üzemanyagok nem egy az egyben alkalmazzák, hanem a benzinhez keverik. Ezzel csökken a káros anyag kibocsátása, ugyanakkor nem árt a teljesítménynek sem, és persze nem utolsó sorban a pénztárcánk is jobban szereti ezt a megoldást. Azzal azonban tisztában kell lenni, hogy globális szinten a biodízel nem egy sokáig tartható lehetőség, hiszen az üzemanyag termeléséhez az élelmiszereket használják fel, ami a világon több helyen jelentkező éhínségeket tekintve nem jó ötlet.

Elektromosság

Igen, ez az irány már sokkal bizalomgerjesztőbb. Az is igaz azonban, hogy sok tudós állítja, nem az elektromos autóké a jövő. Technikailag az ilyen járművek káros anyag kibocsátása nulla, de azt már sokszor nem veszik számításba, hogy az áram, amit használnak, honnan is származik. Hiszen amennyiben szénerőművek állítják elő, akkor a környezetszennyezés jelentős, míg ha naperőművekből, víz, vagy szélerőművekből származik, akkor valóban tiszta energiáról beszélhetünk (természetesen ezeknek a gyáraknak is le kell gyártani a szükséges elemeit, de ettől a szennyezéstől most eltekintünk).

Napjainkban az egyik legnépszerűbb részben elektromos hajtású járműve a Prius, ám, szerencsére, egyre több vetélytársa jelentkezik. A piacon jelenleg hatalmas népszerűséggel a teljes egészében elektromos hajtású Tesla az uralkodó, hiszen nem csak erős, gyors, hanem hosszú távon használható autókat gyártanak. Az elektromos hajtásnak ugyanis az egyik legnagyobb hátránya a rövid távú használhatóság. A legtöbb modell esetében ez nagyjából 100 kilométer, ami finoman szólva is kevés. Ám ha a fejlődés töretlen marad, akkor az autógyárak felnőnek a Teslához, mely akár 400 kilométert is megtesz egyetlen feltöltéssel. Szintén nagy hátránya az elektromos hajtásnak, hogy az üzemanyag utánpótlása jelenleg nem jól megoldott. Ám a térnyeréssel ez a terület is fejlődik, folyamatosan jelennek meg az elektromos kutak.

LPG

A gázüzemű autók majdnem tökéletesen azonos gázt használnak azzal, mint amivel főzünk (vagyis a palackos gázzal). Kisebb különbségek azonban vannak, ez viszont nem befolyásolja azt a tényt, hogy az LPG üzemű autók káros anyag kibocsátása 20%-al is jobb, mint a benzineseké. Ráadásul a gáz melléktermékeit könnyebb semlegesíteni, így az a hajtás az autót is kíméli. Takarékosabb, környezetbarátabb, ez igaz, azonban erősen figyelni kell arra, hogy hova hajtunk be vele. Ha egy térnek nem jó a szellőzése, akkor a gáz gondokat okozhat. A kipufogott melléktermék nem mérgező ugyan, ám kiszorítja az oxigént az adott térből, ezzel pedig bódulatot, fulladást okozhat. A mélygarázsok rendszerint az LPG-s autók számára tabunak számítanak.

Csak ennyi?

Az alternatív hajtások lehetősége közel nem fullad ki az előbb tárgyalt 3 ötletnél. Létezik nitrogénnel, és létezik hidrogénnel hajtott jármű is, ám ezek előállítása, és biztonságos használata egyelőre drága, és nehezen megoldott, de a lehetőség adott.

Természetesen találkozhatunk napelemes autókkal, emberi erővel hajtott „Fintstones” autókkal, illetve akár olyanokkal is, melyek használt sütőolajat, vagy éppen a frissen lenyírt gyepet hasznosítják üzemanyag gyanánt. Hogy melyik fejlesztés lesz az, ami a tömeggyártásba bekerül, és a szállítmányozási, közlekedési gondokat megoldja, az még a jövő zenéje.

Kapcsolódó cikk:

Azt hitte, a napelemek nem fejlődnek?




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!